Cahier 2011-20

Titre :Les trajectoires des méga-fournisseurs français durant la période modulaire: quelques faits empiriques sur Faurecia, Valeo et Plastic Omnium
Résumé :Le mouvement de désintégration verticale amorcé dans l’automobile de manière massive dans les années 1980 s’est soldé par la constitution de méga-fournisseurs qui réalisent l’essentiel des productions au premier rang de la pyramide d’approvisionnement. Ce texte entend apporter des éléments empiriques sur le développement des principaux fournisseurs français. Après avoir mis en avant le rôle des constructeurs dans l’émergence de ces méga-fournisseurs à partir de la moitié des années 1980, nous resituons les fournisseurs français parmi les 100 plus importants fournisseurs mondiaux. A partir de la section 3, nous nous focalisons sur les trois principaux fournisseurs modulaires dont nous étudions la croissance et ses sources, la rentabilité et l’internationalisation. Les éléments empiriques rassemblés ici mettent à jour un travail antérieur (Frigant, 2009) et alimentent la thèse d’une co-évolution entre l’architecture organisationnelle des chaînes d’approvisionnement et l’architecture industrielle desdites chaînes.
Mot(s) clé :modularité, architecture industrielle, automobile, chaîne de valeur, Faurecia, Valeo, Plastic Omnium.
Title:French mega-suppliers’ trajectories during the modular era: some evidences on Faurecia, Valeo and Plastic Omnium
Abstract:The purpose of this paper is to present factual elements concerning the rise (decline) of French mega-suppliers. The study will focus on France’s three main mega-suppliers, all actors that have had a stake in carmakers’ modularisation strategies: Faurecia, Plastic Omnium and Valeo. Section 1 returns to the late 1980s and shows that the emergence of today’s mega-suppliers is rooted in this era and was piloted by French carmakers. Section 2 positions French mega-suppliers in a global hierarchy and distinguishes between two varieties: suppliers of simple parts; and module suppliers, with the latter constituting the focus for the rest of this text. Section 3 shows how module suppliers’ rise is rooted in their aggressive mergers and acquisitions (M&A) strategies. It also demonstrates differences between suppliers in terms of the two leading acquisition strategies that were observed. Section 4 explains why these companies’ profitability continues to disappoint, developing the idea that modular strategies imply a big rise in fixed costs, something that suppliers cannot knock onto sales prices. Finally, section 5 returns to companies’ internationalisation strategies and offers a typology for the different entities that mega-suppliers consolidate
Keyword(s):modularity, supply chain, industrial architecture, automobile.
Auteur(s) :Vincent FRIGANT (GREThA, CNRS, UMR5113)
JEL Class.:L23, L24, L62, N84

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